Danmark er en magtfaktor i banecykling

Danmark er et lille land. Både geografisk og i antal indbyggere. Men også når det handler om antallet af cykelbaner. Kun tre cykelbaner, hvor den ene er en gammel udendørs betonbane, findes der i Danmark. Lad os håbe at dette bliver ændret i fremtiden. Men på trods af disse begrænsede fysiske rammer er Danmark en kæmpe magtfaktor i international banecykling.

Tre medaljer ved sommerens olympiske lege i Tokyo, er et klart bevis for Danmarks stærke position. Det er fjerde olympiske lege i træk, hvor danske baneryttere har hentet medaljer. Det er få andre sportsgrene, der har den statistisk. Dejligt at kvinderne med sølv i parløbet til Amalie Dideriksen og Julie Leth, nu også er kommet med. Og at Michael Mørkøv og Lasse Norman kan vinde OL guld og VM i parløb to gange i træk er outstanding.

Den nye generation 
Selv når Danmark stiller med et ungt hold, kan der hentes resultater. Det så vi ved året EM i Grenchen, hvor kun Rasmus Lund fra OL-holdet var med, og de mere rutinerede kræfter, Lasse Norman, Niklas Larsen, Frederik Rodenberg, var erstattet af de unge Carl-Frederik Bevort, Tobias Aagaard Hansen og Matias Malmberg. Alligevel blev det til dansk EM-guld. Imponerende resultat. De tre unge ryttere tilhører den næste generation af danske banestjerner, og specielt Malmberg har allerede slået sit navn fast med sejr i U23 omnium EM og bronzemedaljer i samme disciplin ved elite EM. Også talenter som Adam Holm, Frederik Bjørn Sørensen, Robin Skivild og Philip Mathiesen står på spring til at kunne gør sig gældende på øverste niveau. Og går vi et skridt længere ned i rækkerne kan der peges på Theodor Storm, Conrad Haugsted, Peter Bheki og flere andre, som ryttere, med gode muligheder for at blive baneryttere af meget høj klasse. Danmark er en magtfaktor i international banecykling, og vil forhåbentlig være det mange år i fremtiden.